tirsdag 11. november 2008

Kastanjefestival

Vi har vært inne på det før:
Noe av det beste ved å bo i Toscana er selvfølgelig tilgangen på råvarer. Hver årstid og hver måned har sine råvarer. Til og med supermarkedet er i takt med sesongens råvarer. I september ble de høyt elskede melonene plutselig borte fra grønnsaksdiskene. Her i Toscana er maten "kortreist". Frukt og grønnsaker importeres ikke.
Det fine er at vi da MÅ
prøve ut nye råvarer, som
for eksempel kastanjen nå
i november.

Søndag var vi på kastanjefestival i Garfagna. Det er fasinerene å se hvordan små landsbyer langt oppe i en fjellside klarer å trekke så mye folk. For kroner 90,- fikk vi kjøpt en 3 retters. På menyen var kastanjetagliatelle med parmesan, en piatto med parmaskinke, diverse pølser og pecorino, og til dessert 4 ulike småkaker laget på kastanjemel.
Til drikke, - hva tror du? Selvfølgelig rødvin.
Alt smakte fantastisk godt.

4 kommentarer:

Unknown sa...

I motsetning til her i lille Norge hvor kastanjenøtter er et knapphetsgode i butikkene. Får dem kun i hodet når jeg vandrer nedover Bygdøy Allé.

Vidar sa...

Bygdøy Allé kommentaren var altså min.

Familien Ulseth sa...

Jeg fortalte nylig en amerikaner at jeg brukte knuste kastanjer som stuffing i kalkun(Har gjort det en gang). Selv brukte hun østers!
Hva skal man svare da? Faren min er brannmann?

Unknown sa...

Ja, hva svarer man da? Jeg hadde blitt stum.................................som en...akkurat (du gjettet riktig).